Secara teorinya pusat sumber atau perpustakaan merupakan tempat dimana sumber pengetahuan boleh diperolehi oleh manusia. Sumber-sumber pengatahuan secara logik akan dikumpulkan (simpan) di sini dan sesiapa sahaja dikalangan manusia yang memerlukan boleh mendapatkannya. Salah satu ciri khusus pusat sumber atau perpustakaan ialah pengetahuan- pengetahuan akan disimpan secara sistematik . Ini bermakna menusia yang perlukan pengetahuan tertentu boleh mendapatkan maklumat di situ dengan mudah dan pantas.
Tema di atas mengambarkan suasana pembelajaran awal
pelajar-pelajar sekolah yang mengunakan pusat sumber sebagai alat untuk mencari
pengetahuan. Tetapi apabila mereka melanjutkan pelajaran di pusat pengajian
tinggi, kemahiran menggunakan Perpustakaan amat penting sebagai alat untuk menajamkan lagi kemahiran belajar mereka di
universiti nanti. Fokus utama kami adalah kepada pelajar-pelajar tingkatan 4
dan 5 beserta guru pusat sumber. Terdapat 2 sasaran kami dalam melaksanakankan
aktiviti ini pertama ialah kepada pelajar iaitu memberi pendendahan terhadap
aktiviti dan operasi perpustakaan akademik dan kedua kepada guru pusat sumber
iaitu memberi penerangan terhadap peranan yang boleh dimainkan oleh Pusat Sumber
dalam meningkatkan kemahiran belajar pelajar. Tidak lupa juga kami memberi
motivasi kepada pelajar di dalam program ini .
Dua buah sekolah telah dipilih pada tahun ini, 2014. Kami
telah mengadakan kunjungan ke Sekolah tersebut pada bulan September 2014.
Sekolah-sekolah tersebut adalah Sekolah
Menengah Kebangsaan Sg. Isap Murni dan Sekolah Menengah Seri Damai.
Sokongan pihak sekolah serta guru pusat sumber dan pelajar amat mengalakkan.
Walau bagaimanapun pemilihan pelajar yang hadir ke program kami adalah
pelajar-pelajar dari kelas pintar. Pelajar pelajar yang bukan dari kelas pintar
tidak diikut sertakan dengan alasan mereka akan membuat bising dan tidak
memberi tumpuan ketika program berjalan. Bagi pihak kami, ianya tidak menjadi
masalah kerana tujuan utama kami ialah mendendahkan kaedah mencari maklumat di
perpustakaan.
Antara tujuan utama program ini ialah seperti berikut:
- 1. Menerangkan perbezaan antara pusat sumber dan perpustakaan .
- 2. Aktiviti kami ialah untuk menanam minat pelajar untuk datang ke pusat sumber dan seterusnya ke perpustakaan sebagai salah satu dari aktiviti penting dalam kehidupan harian mereka.
- 3. Aktiviti ini adalah untuk memberi kesedaran awal kepada pelajar-pelajar terhadap kepentingan menggunakan pusat sumber sebagai alat mencari pengetahuan
- 4. Memberi satu gambaran sebenar peranan perpustakaan yang sentiasa bersedia bila-bila masa memberi khidmat kepada pelajar.
- 5. Memberi gambaran suasana perkembangan perpustkaan masa kini termasuklah jenis-jenis bahan , penggunaan teknologi maklumat dalam perpustakaan, pengunaan pangkalan data, bahan-bahan elektronik , sumber-sumber pangkalan data dan sebagainya.
- 6. Setelah gambaran sebenar perpustakaan didedahkan , pelajar akan merasa tertarik untuk mengunakan perpustakaan bila berada di IPT kelak.
- 7. Menanam dalam fikiran pelajar dari peringkat sekolah lagi bahawa belajar di perpustakaan menjamin mereka berjaya dalam akademik.
Kami percaya bahawa kebanyakan pelajar sekolah belum terdedah
dengan aktiviti sebenar perpustakaan .
Segala perkara yang boleh memberi manafaat kepada pelajar dalam menjadi
pelajar yang berjaya boleh diperolehi dengan adanya hubungan yang erat dengan perpustakaan.
Aktiviti ini sebagai satu khidmat sosial kepada masyarakat
sekitar Universiti Malaysia Pahang . Ia adalah sumbangan dari pihak universiti dalam
meningkatkan lagi daya hidup yang berkualiti dalam masyarakat setempat. Secara
tidak langsung dapat membantu negara ini
menyediakan generasi baru yang mampu meneruskan agenda memperkasakan negara
dalam semua bidang kehidupan.
Program ini akan diusahakan agar dapat dikembangkan lagi ke sekolah-sekolah sekitar yang lain . Namun ianya bergantung juga kepada
pihak sekolah untuk memberi kerjasama kepada universiti. Sekiranya boleh pihak
Jabatan Pendidikan Negeri dapat memberi kebenaran khas kepada sekolah-sekolah
dibawah pentadbirannya agar program ini dapat dilaksanakan dengan lebih
tersusun.
Kami mempercayai pelajar-pelajar sekolah yang telah
mengetahui berkenaan selok belok
perpustakaan universiti tidak akan menjadi kekok dan malu untuk menggunakan
perpustakaan apabila menjejakkan kaki di institut pengajian tinggi. Malah
mereka boleh jatuh cinta dengan perpustakaan . Seperti dikatakan “Tak kenal
maka tak cinta”.
No comments:
Post a Comment